Omleiding Grindweg/Bergweg-Zuid per 14 juli opgeheven
Vanaf 14 juli kan verkeer op de Grindweg/Bergweg-Zuid gewoon weer rechtdoor rijden. Zij hoeven geen gebruik meer te maken van de omleiding via de Bosweg. Dat scheelt een flink stuk omrijden. De bouw van de Rottemerentunnel, onderdeel van de A16 Rotterdam, is dusdanig ver gevorderd, dat verkeer op de Grindweg/Bergweg-Zuid nu over het dak van de tunnel rechtdoor zijn weg kan vervolgen. Zo krijgt de omgeving het gebied rond de A16 Rotterdam stukje bij beetje terug.
Belang voor de gemeente Lansingerland
Wethouder Simon Fortuyn: ‘De vorderingen van de werkzaamheden aan de nieuwe snelweg worden overal steeds meer zichtbaar. Mooi om te zien hoe zo’n meerjarenproject steeds meer vorm krijgt. Met het opheffen van de bypass scheelt het voor onze inwoners een stuk omrijden in een belangrijke doorgangsroute naar Rotterdam. Het inrichten van het entreegebied naar het Lage Bergse Bos rondom de Rottemerentunnel en tunneldak zijn de volgende stappen in dit gebied waar ik naar uitkijk. Erg belangrijk dat het groen straks ook overal weer terugkomt’.
Stand van zaken bouw Rottemerentunnel
De ruwbouw van de tunnel is nagenoeg klaar. Het dak van de tunnel zit er bijna helemaal op. De drie tunneldelen (totaal 89) waar het dak nog moet worden gestort, zijn plekken waar materieel en materiaal via het dak in de tunnel moet worden gehesen. Bijna overal in de tunnel ligt de vloer erin en in de tunnelbuis richting het Terbregseplein is al asfalt aangebracht vanaf de noordelijke tunneltoerit tot de kruising met de Rotte. Ook ligt de bekabeling voor de verschillende installaties en systemen al in het zogenaamde middentunnelkanaal.
Twee dienstgebouwen staan bij beide tunneltoeritten, vlakbij de Rottebandreef in het Lage Bergse Bos en vlakbij de Grindweg/Bergweg-Zuid. In beide gebouwen staan technische installaties die nodig zijn om de tunnel te kunnen bedienen en die zorgen dat het verkeer veilig door te tunnel kan rijden. Via de bekabeling en glasvezels in het middentunnelkanaal staan de systemen in verbinding met de technische installaties in de tunnel. Denk bijvoorbeeld aan bekabeling voor ventilatoren, camera’s, matrixborden en detectielussen in het wegdek.
Op de tunnel wordt een waterdichte coating aangebracht en is gestart met het aanbrengen van grond voor de inrichting van het tunneldak. Naar verwachting worden de planten, bomen en struiken in het plantseizoen 2024-2025 aangebracht. Tot die tijd moet de grond eerst inklinken. De inrichting van het tunneldak maakt deel uit van de Kwaliteitsimpuls Lage Bergse Bos en gebeurt in nauwe afstemming met het Recreatieschap Rottemeren en Staatsbosbeheer.
Feiten en cijfers Rottemerentunnel
- De tunnel wordt 2,2 kilometer lang én energieneutraal.
- 34 bouwkuipen, variërend in lengte van 16 tot 200 meter.
- 89 betonmoten van 25 meter lengte.
- 7 strekkende kilometer damwanden.
- 8.847 funderingspalen.
- Bijna 150.000 kubieke meter beton voor de tunnelvloer
- 180 kilometer aan bekabeling.
- 54 tunneltechnische installaties.
- Elke 100 meter een vluchtdeur.
Nieuwe snelweg: A16 Rotterdam
Rijkswaterstaat werkt aan de A16 Rotterdam: een nieuwe snelweg tussen de A13 en de A16. De 11 kilometer lange verbinding is ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met tunnel. De A16 Rotterdam moet bijdragen aan betere bereikbaarheid en leefbaarheid van Rotterdam en Lansingerland. Eind 2025 wordt de A16 Rotterdam in gebruik genomen.