Gesloten op vrijdag 27 december 2024
Op vrijdag 27 december 2024 is het gemeentehuis gesloten. Ook zijn wij deze dag telefonisch niet bereikbaar.
Verkeersonderzoek N209 & Klappolder
Op en rondom de N209 zijn er problemen met het verkeer. De N209 is een provinciale weg die door de gemeente Lansingerland loopt ter hoogte van het Bentwoudpad (Benthuizen) tot de rotonde bij de Ankie Verbeek Ohrlaan (Rotterdam). Deze verkeersproblemen zijn vervelend voor zowel het lokale en regionale verkeer als voor de omgeving. Daarnaast worden hierdoor ook de plannen voor woningbouw in de gemeente beperkt. De komende periode gaan we onderzoeken hoe we de verkeersveiligheid, doorstroming en bereikbaarheid kunnen verbeteren en geluidshinder kunnen verminderen.
Belangrijke weg voor Lansingerland
De N209 is belangrijk voor Lansingerland, omdat dit één van de wegen is hoe je de gemeente in- en uitrijdt. De gemeente heeft daarom zelf geld beschikbaar gesteld voor een onderzoek. Met dat geld kan een adviesbureau de huidige en toekomstige knelpunten goed in kaart brengen. Een knelpunt is een plek waar het verkeer vaak vast staat of een ander probleem veroorzaakt.
Ook worden in het onderzoek mogelijke oplossingsrichtingen en set van mogelijke maatregelen geïnventariseerd. De effecten ervan worden in kaart gebracht en ook de kosten worden geschat. Samen leveren deze resultaten de benodigde input om het vervolgtraject in te gaan. Binnen dat traject worden omwonenden en bedrijven betrokken bij de keuze van voorkeursmaatregelen en inpassingvraagtukken.
Samenwerking met provincie Zuid-Holland
In januari 2022 spraken Frederik Zevenbergen (bestuurder van provincie Zuid-Holland) en Simon Fortuyn (wethouder van gemeente Lansingerland) over het belang van een gezamenlijk verkeersonderzoek. Zij maakten de afspraak om samen onderzoek naar de knelpunten te doen en te kijken naar mogelijke oplossingen. Het is belangrijk om dit samen met de provincie te doen, omdat de provincie eigenaar is van de N209 en daarom ook verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud ervan.
Uitdagingen en oplossingsrichtingen
We hebben te maken met een aantal uitdagingen op deze provinciale weg, waardoor het moeilijk is om dé perfecte oplossing te vinden. Doordat er minimale ruimte beschikbaar is rondom de N209 is het niet mogelijk om aan alle eisen, behoeften en wensen te voldoen. Er moeten keuzes gemaakt worden. Wat kan wel en wat kan niet: hoeveel ruimte is er beschikbaar voor veiligere (bredere) rijstroken, voor fietsveiligheid (bredere fietsstroken) op de parallelrijbaan, voor geluidschermen, voor oppervlaktewater (in verband met klimaatbestendigheid) en bijvoorbeeld voor een betere doorstroming (extra rijstroken)? Op ieder deel van de N209 spelen andere combinaties van deze belangen en werken ze ook anders op elkaar in.
Bij de oplossingen kijken we niet alleen naar het wegennetwerk, maar zijn we ook geïnteresseerd in de mogelijkheden die het openbaar vervoer en fietsverbindingen aanvullend kunnen bieden. En ook wat er bijvoorbeeld met verandering in het gedrag van verkeersdeelnemers te bereiken is. Naast deze voorbeelden zijn er veel verschillende oplossingsrichtingen die we gaan onderzoeken.
Aanpak onderzoek
Door de verschillende knelpunten op de N209, die allemaal met elkaar samenhangen, kiezen we voor een uitgebreid verkeersonderzoek. Dat betekent dat we breder kijken dan alleen naar de N209. We kijken ook naar de wegen eromheen, de beschikbaarheid van het openbaar vervoer, fietsverbindingen in de omgeving en de ontwikkeling van woningbouw. Ook de rol, het gedrag en de behoefte van de verkeersdeelnemers nemen we hierin mee.
We hebben vier adviesbureaus gevraagd om een passende aanbieding te doen om de knelpunten te onderzoeken. In dit onderzoek worden de knelpunten en oplossingsrichtingen met cijfers uitgelegd en wordt er een eerste ontwerp voor de oplossingen gemaakt.
De resultaten verwachten we in het tweede kwartaal van 2024. Mogelijk worden er al eerder tussentijdse resultaten bekend gemaakt. Houd daarvoor deze pagina in de gaten.
Tijdlijn & stappenplan
Periode | Werkzaamheden |
---|---|
2022 -kwartaal 1 | Projectopdracht en projectaanpak intern Lansingerland Op basis van geregistreerde verkeershinder (filevorming, geluidsoverlast en incidenten) is intern de opdracht gegeven een gemeentelijk plan van aanpak op te stellen. Dit is gedaan om de hinder in kaart te brengen en mogelijke maatregelen te bedenken. |
2022 – kwartaal 2 | Knelpunteninventarisatie N209 & Klappolder Deze inventarisatie is gevormd op basis van meldingen vanuit de samenleving, gesprekken met bewoners en bedrijven en op basis van onderzoeken uitgevoerd in opdracht van gemeente en provincie. Hiermee is duidelijk geworden dat al het verkeer, van fietsers tot vrachtwagens, op en rond de N209 in verschillende vormen en op verschillende trajecten hinder ondervinden. |
2022 – kwartaal 3 | Samenwerking Provincie Zuid-Holland De knelpunteninventarisatie heeft gezorgd voor groen licht bij de provincie voor een nieuw gezamenlijk onderzoek naar de knelpunten. En daarbij het tot binnen de wettelijke normen terugbrengen van de verschillende vormen van hinder. |
2023 – kwartaal 1 | Onderzoeksbudget gemeenteraad Het belang van een snelle uitvoering van het onderzoek is door de gemeenteraad bevestigd. Dit is gedaan door het beschikbaar stellen van een speciaal onderzoeksbudget en het goedkeuren van de voorgestelde aanpak. |
2023 – kwartaal 1 | Aanbestedingstraject Verkeerskundig onderzoek N209 & Klappolder Vanwege de flinke omvang van het onderzoek is een duidelijk en rechtmatig traject gestart. Hierbij brengen verschillende adviesbureaus een offerte uit. Naar aanleiding van deze offertes volgt er een gunning van de opdracht aan een van deze adviesbureau. |
2023 – kwartaal 3 | Verkeerskundig onderzoek N209 & Klappolder (aanvang werkzaamheden adviesbureau) Het verkeerskundig onderzoek bestaat uit het onderbouwen van de geïnventariseerde knelpunten. De onderbouwing gebeurt aan de hand van verkeersmetingen en modelberekeningen. Het bedenken van alle mogelijke oplossingen en maatregelen voor de knelpunten maakt ook onderdeel van uit van het onderzoek. Dit wordt gedaan voor alle vervoersvormen, dus voor langzaam verkeer (voet/fiets), deelmobiliteit (leenscooters), gemotoriseerd verkeer en openbaar vervoer. |
2024 – kwartaal 2 | Resultaten Verkeerskundig onderzoek N209 & Klappolder De resultaten worden opgeleverd en gepresenteerd aan de projectgroep. De resultaten zullen onder meer bestaan uit de verschillende geadviseerde maatregelen, de (verkeerskundige)effecten, de kosten en de gevolgen. Op deze pagina wordt de samenvatting van de resultaten beschikbaar gesteld. |
2024 – kwartaal 3 | Vervolgtraject Het vervolgtraject is afhankelijk van de geadviseerde maatregelen uit het verkeerskundig onderzoek. Het bestaat uit werkzaamheden die de voorwaarden moeten scheppen voor een volgende projectfase, waarin de maatregelen gekozen en uitgebreider ontworpen worden. Hierbij kan gedacht worden aan het verkrijgen van politiek draagvlak en financiering. Maar ook aan het opzetten van het participatietraject. |
Financiën
De kosten van de uitvoering van de oplossingen zijn ook een grote uitdaging. Komend jaar wordt duidelijk of, en zo ja waar vandaan en hoeveel budget er beschikbaar komt. Tot die tijd hebben we de gelegenheid het onderzoek naar knelpunten en oplossing uit te voeren.
Vragen?
Als u vragen heeft kunt u contact opnemen met het projectteam. U kunt het projectteam bereiken door een mail te sturen naar ProjectN209@lansingerland.nl.
De verwachting is dat de hinder door verkeerskundige knelpunten verder zal toenemen. Niet alleen de aansluiting op de A16 Rotterdam zal tot grotere verkeersdrukte leiden, ook de geplande woningbouwlocaties Lange Vaart en Merenweg in Bleiswijk, Wolfend en Wilderszijde in Bergschenhoek zullen tot meer verkeer op de N209 leiden. Om reden hiervan pakken we deze lastige opgave grondig en allesomvattend aan.
Het adviesbureau zal aan het einde van 2023 een goed beeld leveren van de verkeersproblemen. Waar treden ze op, op welk gedeelte van de dag, en hoe ernstig zijn ze. Met dit beeld kunnen we goed zien welke knelpunten sneller toenemen of ernstiger overlast veroorzaken. Dat helpt ons de volgorde te bepalen van de te nemen maatregelen.
In het eerste kwartaal van 2024 zullen ook oplossingsrichtingen in beeld gebracht zijn. Een eerste selectie zal door de gemeente en provincie samen gedaan worden. Daarna zullen de oplossingsrichtingen door het adviesbureau geschetst worden en worden de gevolgen voor de inpassing zichtbaar. Ongeveer op dit moment zal u de gelegenheid geboden worden om kennis te nemen van de resultaten en hier over mee te praten.
Alle raakvlakken moeten goed onderzocht worden, omdat veel er belangen spelen op en rond de N209. Zo is het van belang dat de leefbaarheid voor omwonenden en de bereikbaarheid met auto, fiets en openbaar vervoer verbeteren. Datzelfde geldt voor de verkeersveiligheid. Daarnaast willen we een gebied dat goed bestand is tegen veranderingen in het klimaat. Dat betekent met genoeg oppervlaktewater om klimaatbuien op te vangen en met genoeg openbaar groen en parken om in te wandelen. Als we al die dingen apart onderzoeken en los van elkaar gaan oplossen, krijgen we oplossingen die niet goed samengaan. Of die simpel gezegd niet goed genoeg zijn. Daarom is het slim om alles in één keer te bekijken, zodat we goede oplossingen kunnen vinden voor alles wat we belangrijk vinden.
Op 14 november 2023 is er een bewonersbrief (pdf, 142 kB) verzonden naar de bewoners van de Schildersbuurt en de Zeeheldenbuurt in Bleiswijk.
Kunt u de bewonersbrief niet openen? Stuur dan een mail naar ProjectN209@lansingerland.nl.