Cookies & Privacy

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid.
We respecteren uw privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 
 
 
 

Geen cookies weer te geven

 

Geen cookies weer te geven

Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Unable to load Google Translate. Accept cookies and refresh the page, or try again later.

Bijstandsuitkering

Kun je (tijdelijk) niet zelfstandig in jouw levensonderhoud voorzien? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Hiervoor moet je aan de voorwaarden voldoen.

Melding doen

Vul het formulier Verzoek om hulp voor inwoners met DigiD in. Wij nemen binnen 5 werkdagen na ontvangst van het formulier contact met je op voor een afspraak.

Voorwaarden

Je komt mogelijk in aanmerking voor een (aanvulling op jouw) inkomen als je:

  1. in Lansingerland woont
  2. te weinig inkomen en vermogen hebt om rond te komen

Hebben wij besloten dat je recht hebt op een uitkering? De toegewezen consulent bespreek dan een aantal regels met je. Bij het niet nakomen van de regels kunnen wij jouw uitkering verlagen of stopzetten of kun je een boete krijgen. Voorbeelden van belangrijke regels zijn:

  • Juiste informatie doorgeven
  • Wijzigingen in jouw inkomen en vermogen aan ons doorgeven via het inkomstenformulier
  • Wijzigingen in jouw persoonlijke situatie doorgeven, zoals bijvoorbeeld samenwonen of verhuizen
  • Vakantie aan ons doorgeven
  • Meewerken aan het vinden van werk

 

Buitenland

Ga je op vakantie naar het buitenland, dan heb je toestemming nodig. Vul hiervoor 4 weken van tevoren het formulier Vakantiemelding voor inwoners met DigiD in. Let op: Ga je samen met jouw partner op vakantie? Vul dan allebei dit formulier in.

Nederland

Ga je in Nederland op vakantie, dan geef je dit 4 weken van tevoren aan ons door. Dit kan op 2 manier:

  1. Jouw tijdelijke verblijfsadres doorgeven per mail: secretariaatwiz@lansingerland.nl
  2. Jouw tijdelijke verblijfsadres telefonisch doorgeven: 010 800 40 00

Wij kunnen iemand anders dan degene die bijstand krijgt verplichten om de bijstandsuitkering terug te betalen. Dit heet verhaal van bijstand. Wij kunnen bijstand op jou verhalen als je onderhoudsplicht niet nakomt. Onderhoudsplicht betekent dat je meebetaalt aan de kosten van levensonderhoud van een ander persoon. Je bent verplicht financieel te zorgen voor:

  • jouw kind jonger dan 21 jaar
  • jouw (ex-)echtgenoot/echtgenote
  • jouw (ex-)geregistreerd partner

Doe je dit niet en heeft jouw kind of (ex-)partner daardoor een bijstandsuitkering? Dan kunnen wij beslissen dat je deze bijstand moet terugbetalen. Je kunt dan geen bezwaar maken. Wij kunnen je verplichten bijstand terug te betalen in de volgende situaties:

  • Je hebt kinderen jonger dan 21 jaar en je betaalt niet of onvoldoende mee aan de kosten van levensonderhoud
  • Je leeft gescheiden van jouw echtgenoot/echtgenote/geregistreerd partner en je betaalt niet of onvoldoende mee aan de kosten van levensonderhoud
  • Je bent officieel gescheiden en betaalt te weinig alimentatie of helemaal niet
  • Je hebt een schenking gekregen van iemand die bijstand krijgt
  • Je hebt een erfenis gekregen van iemand die teveel bijstand kreeg
  • Je hebt een erfenis gekregen van iemand die onterecht bijstand kreeg
  • Je hebt een erfenis gekregen van iemand die bijstand als lening kreeg

Ontvangt je een bijstandsuitkering? Dan krijg je jaarlijks een jaaropgave. Dit geldt ook voor uitkeringen in het kader van de IOAW, IOAZ. De jaaropgave heb je onder meer nodig voor de aangifte van de inkomstenbelasting, studiefinanciering en het aanvragen van toeslagen zoals huurtoeslag.

Het is mogelijk dat je door onvoorziene omstandigheden moet verhuizen en onvoldoende geld hebt om een verhuizing te betalen. Je moet dan eerst proberen een lening af te sluiten bij een commerciële bank of de gemeentelijke kredietbank. Lukt dat niet, dan vraag je bij ons een lening aan. Hieraan is 1 voorwaarde verbonden: de verhuizing moet noodzakelijk zijn. Met een urgentieverklaring van de woningcorporatie/gemeente toon je dat aan. Ben je niet in het bezit van zo’n urgentieverklaring, maar vinden andere officiële instanties het noodzakelijk dat je verhuist? Dan kun je toch een aanvraag indienen. Je moet deze aanvraag wel voldoende onderbouwen. Ook vragen wij om officiële bewijsstukken van verschillende instanties. De kosten zijn onderverdeeld in:

  • Verhuiskosten. Hieronder vallen transport van de inboedel en kosten in verband met de verhuizing, zoals de eerste maand huur en administratiekosten.
  • Kosten voor de inrichting van de woning. Deze kosten worden weer gesplitst in de aanschaf voor de inboedel en de aankleding van de woning.

Voor deze kosten kun je bijzondere bijstand aanvragen.

Als eigenaar van een woning heb je geen recht op huurtoeslag. Als je een laag inkomen hebt, kan het voorkomen dat je jouw lasten niet meer kunt betalen. Mogelijk kom je dan in aanmerking voor woonkostentoeslag (WKT). Dien hiervoor een aanvraag bijzondere bijstand in.

Totdat een aanvraag definitief is beoordeeld, kunnen wij een voorschot geven op jouw uitkering. Om te weten of je hiervoor in aanmerking komt, neem je telefonisch contact op met team participatie via 010 800 40 00.

Bel voor informatie met team Participatie. Zij zijn bereikbaar tijdens het telefonisch spreekuur van maandag tot en met vrijdag van 09.00 en 10.30 uur via telefoonnummer 010 800 40 00.