Emigratie
We noemen een verhuizing naar het buitenland emigratie als u minimaal 8 van de 12 maanden in het buitenland gaat wonen. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Met deze emigratiemelding laat u zich uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP). Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich uit laten schrijven.
Doorgeven
Alle meerderjarige personen vullen zelf het formulier emigratie met DigiD in.
Op Mijn Overheid kunt u zien wanneer uw emigratie is verwerkt.
U meldt dit binnen 5 dagen vóór uw vertrek aan de gemeente waar u woont, niet eerder. Wij verwerken uw aangifte op de dag dat u de aangifte doet. Dit is dan de emigratiedatum.
Wij schrijven u uit in onze administratie. Daarna sturen wij uw gegevens door aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.
Als u zich persoonlijke aan de balie in het gemeentelijk laat uitschrijven, ontvangt u een bewijs van uitschrijving. Dit kan alleen op de dag van uitschrijving en kan niet als u uw emigratie digitaal doorgeeft. U betaalt hiervoor € 15,00. Heeft u zich al uitgeschreven, dan vraagt u het bewijs van uitschrijving aan bij één van de 18 Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) loketten.
Als u geëmigreerd bent, vraagt u een uittreksel aan bij een van de 18 Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) loketten. U kunt niet meer terecht bij uw laatste woongemeente.
U kunt uw uitkering meenemen naar een land binnen de Europese Unie (EU), Europese Economische Ruimte (EER) of naar Zwitserland. Daarbuiten kan dat alleen als Nederland een verdrag met dat land heeft gesloten. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
U verblijft al in het buitenland en u heeft niet aan ons doorgegeven dat u niet meer in onze gemeente woont. Neem telefonisch contact met ons op via 010 800 40 00.
Maak een afspraak en neem een geldig legitimatiebewijs.