Gesprekstafel informatiebijeenkomst 2 oktober
Op maandag 2 oktober vond er een informatiebijeenkomst plaats. Tijdens het tweede gedeelte van de avond werden de bewoners aan de verschillende gesprekstafels gevraagd om hun reactie en input op de drie meest kansrijke locaties te geven.
De belangrijkste reacties die naar voren kwamen waren:
- Optie 1 heeft een kleiner aantal mensen dat hinder zou ondervinden, maar ontsluiting op de Noordeindseweg is problematisch vanwege verkeersveiligheid voetgangers en lastig invoegen op een toch al erg drukke weg.
- Optie 3 geeft de ontsluiting zorgen, want de Driehoek Noordpolder wordt ook al via deze wijk ontsloten.
- Optie 4 is voor wat betreft uitzicht het beste voor omwonenden, maar vraagt een langere weg en de ontsluiting is hetzelfde als bij optie drie (en dus een zorg).
Per locatie is door de aanwezigen op 2 oktober gereageerd en zijn hun zorgen, ideeën, kansen en suggesties genoteerd. Hieronder volgt dit overzicht met foto’s van de tafels en uitwerking van de input. Dit wordt meegenomen in de verdere afweging en/of uitwerking van de locaties.
Reacties optie 1
Voordelen:
- Sluit meer aan bij bestaande bebouwing
- Uitzicht bewoners Edelsteenwijk blijft bestaan
- Aansluiting op A12
- Minder hinder – aantal gehinderden
Nadelen:
- Niet dicht bij voorzieningen
- Voetpad niet mogelijk, maar kan dit niet langs het erf van de boer?
- Mensen gaan nu ook over het fietspad van de Noordeindseweg achter elkaar lopen
- Auto’s geven geen voorrang Planetenweg(?) aan fietsers rotonde
- Koeienroutes –> met hekken o.i.d. afsluiten
- Zonde midden in het weiland. Cultuurhistorische waarde van het landschap, polderlandschap
- Voorstel: aan de rand of in de hoek
- Voordeel van autoaansluiting telt zwaarder dan voetpad als zijnde nadeel
- Moeilijk invoegen op N-weg: in spits lang wachten
- Verkeersveiligheid
- Aansluiting Noordeindseweg
- Isolatie ligging = hinder sociale integratie
- Kwijt raken van zicht
- Huisartsen, fysio, verkeersveiligheid
Opmerkingen:
- Tip (voor alle opties): laat zien hoe het er vanaf de straat uit kan zien. De weg + bebouwing.
- Maak Noordeindseweg dan een 30 km weg (kans)
- Het blijft net zo druk en dat zou niet werken: spits
- Zicht nodig voor veilige aansluiting plus kruising fietsers en auto’s
- Optie 1 sluit mooi aan bij bebouwing; ontsluiting Noordeindseweg moet wel verbeteren!
Reacties optie 3
Voordelen:
- Ontsluiting naar A12 – Zoetermeer, Den Haag, Utrecht
- Aanleg glasvezel hele wijk
Nadelen:
- Wegen uitbreiden
- Verwachten veel auto’s, vooral in combinatie met driehoek
- Meer nadelen dan variant 1: achtertuinen ontsluiting zicht
- Belasting omliggende wijk
- Midden in het groen, beter aan de buitenkant
- Groene uitzicht wordt belemmerd
- Sluit niet direct aan bij de bebouwing
- Doorgaande weg, ontsluiting, plus te dicht naast de woningen, bijna in de achtertuin
- Vanaf Noordeindseweg wordt zichtlijn belemmerd (Zuid West punt)
Opmerkingen:
- Beste optie t.o.v. 1 en 4
- Sluit aan op woonwijk en voorzieningen
- Let op de ochtendspits
- Smalle lange locatie 3 en 4 om het groene zicht te vergroten (zie stippellijn zwart)
- Compenseer parkeerplaatsen die verloren gaan
Notities sticky notes:
- Onder locatie 6 links van locatie 3: is deze plot direct achter bebouwing lint geen optie?
- Locatie 1 kan qua bebouwing maar echt alleen als alles wordt opgelost (veilig!!) qua verkeer
- Locatie 1 em 3 evt. voetpad door volkstuinen? Locatie 1 zichtlijn Zuid-West punt gebied in
- Locatie 3 en 4 smaller en langer om groene ruimte optisch groter te houden
- Locatie 4 sluit aan op driehoek Noordpolder en …
- Locatie 4: waarom kan deze locatie niet meer richting Landscheiding
Reacties optie 4
Voordelen:
- Blokkeert minder uitzicht
- Grotere “kijklengte”
- Fietsverbinding oosten
- Combinatie driehoek woningbouw infrastructuur
- Groenstrook blijft voor bewoners Noordeindseweg
- Sluit mooi aan op driehoek Noordpolder
Nadelen:
- Aansluiting is lastig
- Fietspad landscheiding = fietsroute véél scholieren
- Einde Anthuriumweg = officieel fietspad, dit is smaller
- Kruising met busbaan is nu al gevaarlijk
- Ontsluiting mogelijk richting busbaan
Opmerkingen:
- Optie 3 beter dan 1. Nadeel is dat ze sneller de auto zouden pakken
- Optie 1 is beter dan 3 en 4. Er is namelijk maar 1 voetpad. Bij 4 = …
- Waarom LOO1 niet uitgebreid?
- 4: Waarom kan dat niet over de busbaan? Onbegrijpelijk, ligt al een weg
- Maak doodlopend sluipverkeer scholen naar Bleiswijk
- 15 jaar / tijdelijk: waarom geen wijziging bestemmingsplan? Dan kunnen gedupeerden een beroep doen op “planschade”!