Fietsroute Delft - Rotterdam-Alexander gaat nieuwe fase in
De gemeenten Delft, Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland en Rotterdam werken samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) aan de verdere uitwerking en realisatie van de Metropolitane Fietsroute Delft-Rotterdam Alexander. Dat hebben de 4 wethouders en de MRDH in december 2024 besloten. Op 5 februari 2025 neemt de bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH nog een besluit over de financiën en de verdere afspraken over de bijzondere delen van de route.
Regiobestuurder Ton Overheid: “We zijn als metropoolregio blij dat de gemeenten nu echt verder kunnen met de volgende fase van deze doorfietsroute. Zo wordt de fiets een logisch alternatief voor het woon-werkverkeer. Het heeft langer geduurd dan we hadden verwacht maar een fietsroute in stedelijk gebied realiseer je niet zomaar, dat heeft ook impact op inwoners en vergt afstemming tussen veel partijen. Daarom is het fijn dat alle partijen gecommitteerd blijven aan de realisatie van deze route.”
De fietsroute verbindt woongebieden zoals Schieoevers in Delft, Berkel en Rodenrijs en werklocaties zoals de TU Delft en Rotterdam Airport.
Planuitwerkingsfase van start
Voor de doorfietsroute is in juli 2022 al een samenwerkingsovereenkomst getekend en zijn de partijen aan de slag gegaan met het schetsontwerp en de uitwerking van de complexe schakels, zoals het fietsecoduct over de A13. De MRDH reserveerde toen 20,2 miljoen euro voor deze route. De budgetten van gemeenten én MRDH moesten worden aangepast. De eerste begroting dateert nog van 2022 en inmiddels zijn de kosten van werkzaamheden en materialen gestegen en is er beter inzicht in wat de route kost. De MRDH moet meer geld in de begroting reserveren, namelijk 8,47 miljoen euro excl. btw. De MRDH reserveert in totaal 28,67 miljoen euro aan subsidie bestemd voor de 4 gemeenten.* De gehele route kost naar verwachting 64,38 miljoen euro excl. btw.
Complexe schakels
Om het voor fietsers zo veilig en comfortabel mogelijk te maken leggen de gemeenten een aantal fietsbruggen en een fietsecoduct aan. De Gelatinebrug in Delft, om de oversteek over het water De Schie mogelijk te maken, en de Varenbrug over de Rotte (Rotterdam en Lansingerland). Ook over de A13 leggen Delft en Pijnacker-Nootdorp een fietsecoduct aan, in samenwerking met de provincie Zuid-Holland (ecologische gedeelte).
Planning
Het eerste deel van de route nabij de A16 is al uitgevoerd. Het grootste deel van de 20 kilometer lange route wordt de komende jaren gefaseerd gerealiseerd door de gemeenten. De huidige planning is dat de Varenbrug in 2028 en de Gelatinebrug, het fiets-ecoduct over de A13 en de Oude Bovendijk in 2029 worden gerealiseerd.
* Het aanvullend budget van 8,47 miljoen euro is onder voorbehoud van het besluit door het Algemeen Bestuur van de MRDH over de begroting 2026. De maatwerkafspraken voor de Gelatinebrug zijn onder voorbehoud van besluitvorming in het college van B&W van de gemeente Delft op 4 februari 2025.