Tarieven gemeentelijke belasting voor afval 2023

Dit nieuwsbericht is verlopen.
13 december 2022, 14.24 uur

Op 1 januari 2023 verandert de gemeentelijke belasting voor afval in Lansingerland. De gemeente Lansingerland voert een gedifferentieerd afvaltarief in voor restafval. Inwoners die minder restafval aanbieden, gaan minder gemeentelijke belasting betalen dan inwoners die meer restafval aanbieden. Hoe beter een inwoner afval scheidt, hoe minder de inwoner betaalt.

Vanaf 2023 bestaat de gemeentelijke belasting voor afval uit twee delen. Het eerste deel is een vast bedrag per jaar (het vaste deel). Daarnaast is er het variabele deel. Een inwoner betaalt per keer dat er restafval door het eigen huishouden wordt aangeboden. Het tarief is niet per kilogram, maar per aanbieding. Het advies is om een zak of minicontainer zo vol mogelijk aan te bieden. Let hierbij op dat de deksel van de minicontainer dicht moet zijn bij het aanbieden hiervan.

Wat gaat een inwoner betalen?

Het vaste deel voor 2023 is € 226,21 per jaar en is voor ieder huishouden hetzelfde. Dit bedrag betaalt men voor al het afval, behalve restafval.

Daarnaast betaalt een huishouden een variabel deel. Afhankelijk van de manier waarop het restafval wordt aangeboden zijn de tarieven per aanbieding als volgt:

  • Verzamelcontainer – € 1,68 per ontgrendeling
  • 140L minicontainer – € 3,92 per aanbieding
  • 240L minicontainer – € 6,73 per aanbieding
Infographic ‘Wat ga ik betalen voor mijn restafval?’

Wanneer gaat een inwoner betalen?

Het vaste deel van € 226,21 betaalt een huishouden begin 2023. Voor het restafval dat door een huishouden in 2023 is aangeboden betaalt men begin 2024 het variabele deel. Deze twee momenten zijn gescheiden, omdat eind 2023 het aanbod van restafval door een huishouden inzichtelijk is. Op basis van dit aanbod richten wij het variabele deel van de heffing in.

Via de Restafvalteller van het SVWH, die in januari 2023 beschikbaar komt, houdt men makkelijk bij hoe vaak er elke maand restafval is aangeboden door het eigen huishouden. Hierdoor komt men aan het einde van het jaar ook niet voor verrassingen te staan.

De verordening Afvalstoffenheffing stelt de raad op 22 december vast. Daarmee worden de tarieven definitief. Indien de tarieven wijzigen worden deze aangepast op de website van de gemeente en op de campagne website Samen halen we er alles uit.

Rekenhulp voor verwachte kosten aanbieden restafval

Om zelf te berekenen wat voor een huishouden de te verwachte kosten voor het aanbieden van restafval zullen zijn, is er een rekenhulp. In de rekenhulp geeft een inwoner aan op welke manier het restafval wordt aangeboden en hoe vaak de inwoner verwacht dit aan te bieden. De rekenhulp geeft dan een schatting van de verwachte kosten. De rekenhulp is te vinden op de campagne website Samen halen we er alles uit.

Meer nieuws

Landelijke maatregelen rondom vogelgriep

400 gratis bomen voor Lansingerlanders

Kinderen bevragen het college