Verslag bijeenkomst Hof Berkel en Rodenrijs 3 oktober 2023

Op dinsdag 3 oktober 2023 vond er een participatiebijeenkomst plaats in de trouwzaal van het gemeentehuis. Op deze pagina leest u een verslag van deze bijeenkomst.

Peter van Wezel (Kieboom & Van Wezel) heet iedereen welkom.

Peter geeft aan dat het plan aan de Westersingel inmiddels een andere naam heeft gekregen. De laatste keer dat we omwonenden hebben uitgenodigd voor participatie heette het plan nog “Klein Berkeloo” inmiddels is het plan omgedoopt naar “HOF! Berkel”.

De agenda voor de avond:

  1. Introductie door K&VW;
  2. Charlotte Wiering (projectleider, gemeente Lansingerland) geeft toelichting op stand van zaken proces en vervolgproces van bestemmingsplan wijziging;
  3. Tineke Belder (jurist, gemeente Lansingerland) geeft toelichting op het concept ontwerp bestemmingsplan en de plankaart;
  4. Gerrit van Es (architect, HVE architecten) geeft toelichting op het aangepaste plan
  5. Peter van Wezel ontvangt dan graag vragen over het plan.

2.         Charlotte Wiering (projectleider, gemeente Lansingerland)

  • De gemeente Lansingerland is qua proces faciliterend voor het initiatief.
  • In het verleden is er een nota van uitgangspunten door de raad vastgesteld en het plan wat wordt gepresenteerd is een verdere uitwerking door de initiatiefnemer (K&VW) daarvan.
  • De gemeente is een gewijzigd bestemmingsplan aan het voorbereiden en gelijktijdig worden door K&VW de woningen ontworpen.
  • Het ontwerp bestemmingsplan is bijna gereed. Zodra dit gereed is wordt dit officieel ter inzage gelegd. Na vaststelling door de raad van het bestemmingsplan kan de ontwikkelaar een bouwvergunning (omgevingsvergunning) aanvragen.
  • Nog een opmerking van de gemeente: Hebben geïnteresseerden zich aangemeld op de mailing list? Zo niet dan kan dat alsnog.

3.         Tineke Belder (jurist, gemeente Lansingerland)

  • Tineke geeft toelichting op het ontwerp bestemmingsplan tekening. Waarbij ze aangeeft dat de strook tussen de bebouwing groen moet blijven en dient te worden ingericht als tuin.
  • Verder is er in de tekening en regels aangegeven dat er geen vergunningsvrije bouwwerken mogen komen.
  • Er zijn hoogtes in het plan aangegeven per blok. Dat zijn de maximale hoogtes van de bouwwerken.

Vragen vanuit belanghebbenden:

  • Vraag: Wordt de weg achter de bestaande bomen (parallel aan Noordeindseweg) buiten de bestemmingswijziging gelaten?
  • Antwoord : Ja, dat gebied is buiten de bestemmingswijziging gelaten.
  • Vraag: Wat betekenen de kruisjes in het plan?
  • Antwoord: In dat gebied is er een verhoogde kans op archeologische vondsten. Dat is een zone die zich in een groter gebied voordoet. En zich niet specifiek alleen hier bevindt.
  • Vraag: Hoe breed is de entreeweg vanaf de Westersingel naar achter?
  • Antwoord: (antwoord later in discussie na presentatie tijdens verdere beantwoording vragen gegeven) Die weg is ca 3,80 á 3,90 meter breed. Beetje afhankelijk van waar je die meet. En dat is breder dan de huidige verharde strook.
  • Vraag: Hoe zit het met het water (doelend op de strook water op scheiding van Westersingel en het perceel.
  • Antwoord: De oever aan de kant van het perceel wordt zo veel mogelijk een natuurvriendelijke oever. Natuurvriendelijk lukt waarschijnlijk niet voor de gehele oever, maar wel zoveel mogelijk. Het water wat er ligt blijft. Het wordt niet groter of kleiner.

Peter van Wezel (Kieboom & Van Wezel) dankt de gemeente voor de toelichting en vraagt aandacht voor de presentatie van Gerrit van Es (HVE architecten)

4.         Gerrit van Es (HVE architecten)

HVE heeft een presentatie voorbereid waarbij in eerste instantie de oude ontwerpen  naast de nieuwe ontwerpen worden gezet om zodoende duidelijk de verschillen inzichtelijk te krijgen. Daarna komen de tekeningen van alleen het nieuwe plan met de verder ontwikkelde woningen.

De meest in het oog springende verschillen tussen het oude plan en het nieuwe plan zijn het aantal woningen en het aantal bouwlagen. In de eerste plannen waren er 21 woningen ten opzichte van 20 in het nieuwe plan. En verder zijn op alle plekken de woningen niet hoger dan twee bouwlagen, terwijl deze eerst op plaatsen 3 bouwlagen waren. Dat geeft een kleinere en lagere korrel (bouwmassa) in het hele plan met verfijnde architectuur. En verder ook betere zichtlijnen (doorkijk) vanaf de Westersingel.

De tekeningen van het nieuwe plan worden doorgenomen, waarbij situatietekening, vogelvlucht, en gevelaanzichten van alle woning typen langskomen.

Het plan is een moderne interpretatie van een oud type woonvorm. Namelijk een hof. Hierbij staan gemeenschappelijkheid en collectiviteit centraal. Uiteraard hierom ook de nieuwe plannaam “HOF! Berkel”

Verder staat Gerrit van Es nog stil bij het materiaalgebruik (Gevel stuc, plinten en accenten van genuanceerde gevelsteen en houten kozijnen.) En ook licht hij toe hoe de twee kleinschalige appartementen zijn ontworpen in gelijke stijl als de grondgebonden woningen (ook hier maar 2 lagen), en dat ze qua uiterlijk ontworpen zijn als een villa.

5.         Peter van Wezel dankt Gerrit van Es en geeft een ieder gelegenheid om vragen te stellen.

Vragen vanuit belanghebbenden:

  • Vraag: Liever gezien dat aankondiging van participatie eerder was aangekondigd.
  • Antwoord: Excuses voor de late uitnodiging. Dat gaan we in het vervolg beter doen.
  • Vraag: Complimenten voor plan en voor de participatie. Duidelijk dat met eerdere opmerkingen rekening is gehouden.
  • Antwoord: Dank voor compliment.
  • Vraag: Even terug grijpen op sheet 21. (situatie) Op het bestemmingplan staat de weg (*ter verduidelijking aan de noordzijde) doorgetrokken tot aan de bestaande weg (*ter verduidelijking aan de oostzijde) Zo kunnen later alsnog mensen rondrijden.
  • Antwoord: Het infra-ontwerp moet nog worden uitgewerkt. Daar heeft K&VW een gespecialiseerde onderaannemer voor gecontracteerd. Maar wat K&VW betreft is het niet de bedoeling dat nieuwe bewoners daar gaan rondrijden.
  • Vraag: Hoe breed is de weg(*ter verduidelijking aan de zuidzijde) Zijn er mogelijkheden om elkaar te passeren?
  • Antwoord: Die weg is ca 3,80 á 3,90 meter breed. Beetje afhankelijk van waar je die meet. En dat is breder dan de huidige verharde strook. Ja, er zijn in tegenstelling tot de huidige weg verschillende punten waar je elkaar kunt passeren.
  • Vraag: Wordt de weg aangepast (*ter verduidelijking de weg aan de oostzijde)
  • Antwoord: Nee de weg aan de oostzijde wordt niet aangepast. Ook de bocht die de overgang van de weg aan de zuidkant naar de weg aan de oostkant maakt wordt niet aangepast. Die blijft zoals deze nu is.
  • Vraag: Waarom is in bestemming alsnog de weg (ter verduidelijking aan de noordzijde) doorgetekend als het niet de bedoeling is om de nieuwe bewoners rond te laten rijden? Vanuit meerdere omwonenden wordt aangegeven dat zij het liever anders zien. Ook wordt aangegeven dat indien het eenmaal is getekend dat er dan ook gebruik van kan en zal worden gemaakt.
  • Antwoord: De gemeente (afdeling verkeer) ziet graag dat de weg daar staat aangegeven in de bestemming zodat hulp en nooddiensten daar gebruik van kunnen blijven maken. De brandweer zal het als verplichting aangeven dat zij daar kunnen rondrijden.

Opmerkingen vanuit belanghebbenden:

  • Opmerking: Hoe zit het met de recht van overpad ter breedte van 6 meter?
  • Antwoord: Dat recht blijft overeind. Alleen is dat recht niet omschreven als 6 meter breed, maar er moet binnen een strook van 6 meter de gelegenheid worden gegeven voor overpad. Dat recht blijft uiteraard overeind. En met de nieuwe inrichting wordt de weg dus breder dan de oude bestaande weg.
  • Opmerking: Had graag de ontsluiting van het plan gezien vanaf de bestaande parkeerplaats.
  • Antwoord: Dat is helaas niet mogelijk gebleken. Het eigendom van de parkeerplaats is niet in handen van K&VW of van de gemeente. K&VW heeft wel contact gehad met de eigenaar maar deze was niet bereid mee te werken of te verkopen. Dus dat blokkeert die oplossing.
  • Opmerking: De brandweer kan in geval van nood daar gewoon doorrijden. Die hebben daar geen weg voor nodig.
  • Antwoord: De gemeente (afdeling verkeer) geeft nogmaals aan dat de brandweer en ambulance er moet kunnen komen.

Peter van Wezel (K&VW) geeft aan dat er wellicht een paaltje in de weg (overgang van weg aan de noordzijde naar de weg aan de oostzijde) kan worden geplaatst zodat er niet door iedereen kan worden rond gereden. Verder zijn er wellicht brandkranen als oplossing toe te passen.

Vraag vanuit Edward Kieboom (K&VW):

  • Kunt u precies aangeven wat de bezwaren zijn voor het rondrijden? Om voor ons (K&VW) heel helder en inzichtelijk te krijgen wat het probleem is. Want net zo goed als dat belanghebbenden argumenten kunnen hebben tegen rondrijden zijn er wellicht argumenten te bedenken voor de nieuwe bewoners (en dus voor K&VW) waarom rondrijden wel een pre is. En dat maakt de afweging voor de ene oplossing of de andere helder en duidelijk. Maar dat is dan op basis van de juiste argumenten en met afweging van alle argumenten.
  • Antwoord vanuit belanghebbenden: Veiligheid voor (spelende) kinderen is een belangrijk argument. Indien kinderen op de (oost)weg spelen dan zien ouders liever niet dat daar bijvoorbeeld bezorgdiensten rondrijden.

Het verzoek is dan ook vanuit belanghebbenden niet rond te rijden en een andere oplossing te vinden.

Afsluiting

Charlotte Wiering (projectleider gemeente Lansingerland) neemt nogmaals het woord. Ze dankt iedereen voor de inbreng. Ze geeft nogmaals aan hoe het vervolg er uit ziet.

Het bestemmingsplan wordt verder uitgewerkt en wordt ter inzage gelegd. Belanghebbenden krijgen vervolgens 6 weken de gelegenheid om kennis te nemen van het plan en een eventueel hun zienswijze in te dienen bij de gemeente.

Deze eventuele zienswijzen worden door de gemeente beantwoord met een nota zienswijzen, waarin de belangen van alle partijen worden meegewogen.

Daarna is het de bedoeling dat de raad rond maart / april 2024 het bestemmingsplan definitief kan vaststellen.

Einde participatie ronde

**Aan het einde van de vergadering kwam nog een vraag over hoe het toekomstige inrichtingsplan wordt gecommuniceerd. Daar moesten we als initiatiefnemer (K&VW) even het antwoord schuldig op blijven.

Na de vergadering is duidelijk geworden dat daar nog een extra participatieronde voor staat. Die wordt dan tzt wederom ingepland en daar wordt u uiteraard tijdig voor uitgenodigd.