Verslag dialoogbijeenkomst Omgevingsplan 19 september 2024
Op donderdag 19 september 2024 vond er een dialoogbijeenkomst plaats over het omgevingsplan. Op deze pagina leest u het verslag van de bijeenkomst.
Publiekssamenvatting
Doel van de bijeenkomst
Ervaringen ophalen bij inwoners, ondernemers en bedrijven in Lansingerland, specifiek gevestigd in de linten en buurtschappen. Deze ervaringen worden meegenomen in het advies naar het bestuur over het vast te stellen omgevingsplan.
Wijzigingsbevoegdheid voor toevoegen woning
Over het algemeen is er uit de gesprekken naar voren gekomen dat het van belang is om de identiteit en het karakter van de linten te behouden. Dit door de zichtlijnen en groene gebieden te behouden in de linten. Anderzijds waren er ook deelnemers die aangaven dat het lint nu al dusdanig is volgebouwd, dat de stukken grond die nog niet bebouwd zijn, wel bebouwd kunnen worden. Er werd aangegeven dat de gemeente soepeler moet omgaan in het veranderen van de bestemming bedrijvigheid/agrarisch naar wonen.
Gemengde functies (wonen & bedrijvigheid)
Wonen en (kleinschalige)bedrijven moeten naast elkaar kunnen bestaan. Dit past binnen het karakter van de linten en buurtschappen. Als het bedrijf eerder is gevestigd dan de woningen, dan is dat iets wat bewoners kunnen weten en daardoor niet als hinderlijk mogen ervaren. Andersom geldt hetzelfde. Als er een nieuw bedrijf komt, moet de bedrijvigheid passen bij de omgeving. Het is daarom prettig als nieuwe bedrijven geen of weinig hinder veroorzaken op de omgeving.
Parkeren van bezoekers
Tijdens de gesprekken werd duidelijk dat het parkeren van auto’s moeizaam gaat in sommige stukken van het lint. Auto’s parkeren bijvoorbeeld op de straat. Dit kan zorgen voor onveilige situaties. Er werd aangegeven dat parkeren zoveel mogelijk op eigen terrein moet. Dit geldt voor zowel particulieren als bedrijven die gevestigd zijn in het gebied. Ook werden er een aantal oplossingen geopperd: gebruik maken van een parkeervergunning, uitbreiding van de blauwe parkeerzone en het verhogen van het aantal parkeerplekken op eigen terrein bij nieuwbouw.
Leeswijzer
In dit verslag worden de drie onderwerpen samengevat die zijn behandeld op de avond. Punten die werden benoemd naast deze onderwerpen, worden hier niet samengevat maar staan wel genoteerd. Het verslag is zorgvuldig opgesteld door alle notulen door te nemen, op te sommen en neer te zetten. Deze punten zijn op een beknopte manier opgeschreven. Tussen de verschillende groepen waren veel overeenkomsten en dezelfde punten kwamen naar boven tijdens de dialoog. Allereerst wordt de plenaire opening kort samengevat en vervolgens wordt per onderwerp aangegeven welke belangrijke punten terugkwamen tijdens de dialoog. Het verslag eindigt met een samenvatting van de plenaire afsluiting.
Aanwezig
- 70 deelnemers
- Wethouder Cnossen
- 8 ambtelijke gespreksleiders
- 8 ambtelijke notulisten
Plenaire opening
De avond begon plenair met een welkomstwoord door wethouder Titia Cnossen. De wethouder gaf uitleg waarom de dialoogavond belangrijk is en wat er op deze avond besproken wordt.
De projectleider van het omgevingsplan gaf ook een korte toelichting over de inhoud van de avond. De avond richtte zich specifiek op Bouwsteen 2 – linten en buurtschappen. Dit gebied beslaat maar een deel van het grondgebied van Lansingerland. Per bouwsteen wordt het omgevingsplan opgebouwd. De transitiefase loopt tot 2032. Ook werd het doel van de avond aangegeven. Door met elkaar de voor- en nadelen te bespreken van de onderwerpen kunnen wij het college en de gemeenteraad op een juiste manier adviseren. De uitkomsten van de avond worden integraal besproken met de collega’s die kennis en expertise hebben over de onderwerpen. Uiteindelijk als er regels zijn opgesteld, zal dit worden teruggekoppeld. Er is vooralsnog geen tijdsindicatie wanneer dit zal zijn. In afbeelding 1 kunt u het proces van het opbouwen van het omgevingsplan zien. De dialoogbijeenkomsten vallen onder punt 2.
De volgende 3 onderwerpen zijn besproken tijdens de avond:
- Wijzigingsbevoegdheden voor toevoegen woningen: Bestemmingsplannen geven soms mogelijkheden om woningen toe te voegen via een wijzigingsbevoegdheid. Onder de Omgevingswet kan geen gebruik meer gemaakt worden van een wijzigingsbevoegdheid. Met de nieuwe Omgevingswet moeten wij kijken of we deze mogelijkheden nog steeds willen.
- De gemengde functies (wonen & bedrijvigheid): In de linten en buurtschappen wordt gewerkt en gewoond. Hoe kunnen deze verschillende activiteiten goed naast elkaar bestaan? Welke regels zijn hier voor nodig?
- Parkeren van bezoekers: Hier gaat het over regels voor bijvoorbeeld loopafstanden voor bezoekers naar parkeerplekken, parkeren bezoekers verplichten op eigen terrein, parkeernorm verruimen, versoepelen of anders aanpakken.
Na het plenaire deel ging de groep uiteen in 8 groepen.
Ronde 1: Wijzigingsbevoegdheden voor toevoegen woningen
De sessie begon met een voorstelronde. Daarna werd het onderwerp besproken.
Enerzijds werd aangegeven door de deelnemers dat het belangrijk is om de identiteit van de linten en buurtschappen niet te verliezen. Daarom werd het van belang geacht om het groene karakter en de zichtlijnen te behouden. Om dit groene karakter te behouden, werd voorgesteld om regels te maken over het maximale aantal kubieke meters bebouwing per perceel. Verder werd de huidige woningnood erkend, maar werd aangegeven dat dit geen reden geeft om de identiteit van het lint aantasten. Er werd aangegeven dat de huidige regels voor het bouwen van woningen te beperkend zijn. Deze mix van wonen en werken wordt door deelnemers gezien als uniek en moet daarom ook behouden blijven. Anderzijds werd er gezegd dat er momenteel dusdanig veel woningen zijn bijgebouwd in de linten, dat de doorzichten er niet meer zijn. Er werd aangegeven dat het dan ook niet nodig is om deze te behouden. De mix van wonen en bedrijvigheid moet daarentegen wel blijven. Dit moet geen hinder van elkaar ondervinden. Het is daarom belangrijk om niet alle stukken grond vol te bouwen.
Er werd aangegeven tijdens het gesprek dat verkeersveiligheid moet worden meegenomen in beslissingen. Door het toevoegen van woningen of bedrijven, ontstaan er ook meer verkeersbewegingen. Dit kan hinderlijk zijn, omdat het momenteel al erg druk is op bepaalde plekken op de wegen in de linten en buurtschappen. Ook werd verkeersoverlast benoemd als probleem in het gebied. Er werd vanuit de deelnemers aangegeven dat het door de smalle wegen lastig is om het anders in te richten. Toch moet de verkeersveiligheid bewaakt worden.
Ronde 2: De gemengde functies (wonen & bedrijvigheid)
Deelnemers waren het erover eens dat het karakter van het lint behouden moet worden. Dit houdt in dat wonen en (kleinschalige)bedrijvigheid samen kunnen gaan. Er werd aangegeven dat door kleinschalige bedrijvigheid, levendigheid wordt versterkt binnen het gebied. Verder werd er aangegeven dat het gebied niet geschikt is voor vestiging van grote industriële- en transportbedrijven.
Er werd aangegeven dat door de toename van woningen, het wordt ervaren alsof bedrijven minder de ruimte krijgen in het gebied. Een aantal deelnemers gaven daarom aan dat er rekening gehouden moet worden met ondernemers in het gebied.
Ook waren sommige deelnemers het ermee eens dat de inwoners van de woningen niet mogen klagen over overlast, als een bedrijf eerder gevestigd is dan de woningen. Andersom geldt dit ook: als er een nieuw bedrijf wordt gevestigd in het gebied, moet dit om een (kleinschalig)bedrijf gaan die zorgt voor weinig overlast. Grote bedrijven zijn niet gewenst in het gebied, omdat deze voor teveel overlast zorgen. Wat verder genoemd werd is de overlastgevende led-reclame van bedrijven, dit mag meer beperkt worden.
Er werd aangegeven dat een voormalig bedrijfsperceel omgebouwd moet kunnen worden naar woningen. Deelnemers gaven aan dat dit verpaupering van het gebied voorkomt.
Andere deelnemers gaven juist aan dat bedrijvigheid niet samengaat met wonen in het gebied. Er werd aangegeven dat huidige bedrijven beter op bedrijventerreinen gevestigd kunnen worden en dat deze ruimte beter benut kan worden door woningen. Het is belangrijk dat er geen extra overlast bezorgd wordt, omdat deelnemers in sommige stukken van het lint al een hoge druk ervaren.
Ook werd aangegeven dat er goed gekeken moet worden per perceel en situatie. Zo werd het woord ‘maatwerk’ een aantal keer gebruikt. Individueel maatwerk is nodig om de linten en buurtschappen bewoonbaar te houden.
Ten slotte werd aangegeven dat horeca in de linten niet als bezwaarlijk wordt gezien, maar juist kan zorgen voor wat meer levendigheid.
Ronde 3: Parkeren van bezoekers
Er werd aangegeven dat parkeren een groot probleem is in delen van het gebied. Er wordt aangegeven dat er te weinig parkeerplekken zijn. Veel mensen parkeren hun auto op de weg, waardoor het zicht wordt verminderd en het daarom soms onveilig is. Ook maakt het parkeren aan de weg het in- en uitstappen gevaarlijk.
Er werd in sommige groepen aangegeven dat parkeren zoveel mogelijk op eigen terrein moet. Dit geldt zowel voor particulieren als bedrijven. Er moet doormiddel van maatwerk worden gekeken naar de grootte van bedrijven voor de hoeveelheid parkeerplekken.
In andere groepen werd over dit onderwerp juist aangegeven dat parkeren op eigen terrein geen voorkeur heeft.
Als oplossing of regel werden genoemd: een parkeervergunning, minimaal 2 parkeerplaatsen op eigen terrein realiseren bij nieuwe woningen en ten slotte het verlengen van blauwe parkeerzones. Wel moet hier dan gehandhaafd worden.
Daarnaast werd genoemd dat metrogebruikers hun auto ook in de wijken parkeren. Dit moet worden voorkomen. Mogelijk door een extra (hogere) parkeergarage te bouwen rondom het metrostation.
Een aparte parkeerplek op een wat grotere afstand, werd als niet oplossing gezien door de deelnemers. In slecht weer parkeren mensen namelijk niet verder wegen daarnaast zijn de stukken grond waar dit gerealiseerd moet worden duur.
Plenaire afsluiting
Na afloop van de 3 rondes verzamelde iedereen weer in de Raadzaal voor een plenaire afsluiting. Hier is aangegeven wat het vervolg van de dialoogbijeenkomsten is. De resultaten van de bijeenkomst worden besproken en over de regels worden keuzes gemaakt. Als de regels in voldoende mate af zijn, worden deze gedeeld doormiddel van een informatiebijeenkomst. Ten slotte werd gevraagd of de deelnemers een enquête wilden invullen. Dit kon zowel schriftelijk als online.