Verslag dialoogbijeenkomst Omgevingsplan 23 september 2024
Op maandag 23 september 2024 vond er een dialoogbijeenkomst plaats over het omgevingsplan. Op deze pagina leest u het verslag van de bijeenkomst.
Publiekssamenavtting
Doel van de bijeenkomst
Ervaringen ophalen bij inwoners, ondernemers en bedrijven in Lansingerland, specifiek gevestigd in de linten en buurtschappen. Deze ervaringen worden meegenomen in het advies naar het bestuur over het vast te stellen omgevingsplan.
Wijzigingsbevoegdheid voor toevoegen woning
Tijdens de sessie werd benadrukt dat bouwwerken eenheid moeten uitstralen en passen binnen het karakter van de linten, met aandacht voor zichtlijnen en open doorzichten. Bouwen op open percelen kan de woningnood verminderen, maar moet met maatwerk worden gedaan. Het dorpskarakter, gekenmerkt door laagbouw, variatie in architectuur en groene verbindingen, moet behouden blijven. Verkeer en ontsluiting zijn zorgpunten bij nieuwe woningbouw, en bedrijfsuitbreidingen mogen geen grote overlast veroorzaken. Bouwplannen moeten altijd rekening houden met de bestaande omgeving.
Gemengde functies (wonen bedrijvigheid)
Voor nieuwe bedrijven in het lint moet per geval maatwerk worden toegepast om te bepalen of ze passend zijn. Zware industrie en grote transportbedrijven passen niet, maar kleinschalige bedrijven kunnen goed samengaan met wonen. Bij nieuwe woningen rond bestaande bedrijven moeten deze woningen rekening houden met de bestaande bedrijven, en andersom geldt dat nieuwe bedrijven geen overlast mogen veroorzaken voor de omgeving. De combinatie van wonen en werken is belangrijk voor het karakter van het lint, maar er is ook behoefte aan meer woningbouw, binnen duidelijke kaders. Verkeer en ontsluiting zijn daarbij aandachtspunten, net als het behoud van de bouwstijl van het lint. Horeca zonder nachtactiviteiten wordt als passend gezien en een ov-verbinding zou kunnen helpen om verkeersbewegingen te verminderen.
Parkeren van bezoekers
Parkeren vormt een probleem in veel delen van het lint, vooral langs drukke wegen en bij de Noordeindseweg. Door het gebrek aan parkeerplekken parkeren mensen vaak op privéterreinen, wat ongewenst is. Het lint is te smal om nieuwe parkeerplaatsen toe te voegen, daarom moeten bij nieuwe projecten voldoende parkeerplekken op eigen terrein worden gerealiseerd. Rond station Rodenrijs veroorzaakt een tekort aan parkeerplaatsen extra druk in omliggende wijken. Hoewel parkeren op de Rodenrijseweg de snelheid van het verkeer verlaagt, kan het ook voor gevaarlijke situaties zorgen door beperkt zicht.
Leeswijzer
Het verslag is zorgvuldig opgesteld door alle notulen door te nemen, op te sommen en neer te zetten. Deze punten zijn op een beknopte manier opgeschreven. Tussen de verschillende groepen waren veel overeenkomsten en dezelfde punten kwamen naar boven tijdens de dialoog. Allereerst wordt de plenaire opening kort samengevat en vervolgens wordt per onderwerp aangegeven welke punten terugkwamen tijdens de dialoog. Het verslag eindigt met een samenvatting van de plenaire afsluiting.
Aanwezig
- 58 deelnemers
- 7 ambtelijke gespreksleiders
- 7 ambtelijke notulisen
Plenaire opening
De avond begon in zalencentrum Rehoboth in Berkel en Rodenrijs met een openingswoord door de projectleider van het omgevingsplan. Daarna heeft zij kort het woord gegeven aan een beleidsadviseur van de gemeente, die uitleg heeft gegeven over de historie en ligging van de linten en buurtschappen.
De projectleider van het omgevingsplan gaf daarna een korte toelichting over de inhoud van de avond. De avond richtte zich specifiek op Bouwsteen 2 – linten en buurtschappen. Dit gebied beslaat maar een deel van het grondgebied van Lansingerland. Per bouwsteen wordt het omgevingsplan opgebouwd. De transitiefase loopt tot 2032. Ook werd het doel van de avond aangegeven. Door met elkaar de voor- en nadelen te bespreken van de onderwerpen kunnen wij het college en de gemeenteraad op een juiste manier adviseren. De uitkomsten van de avond worden integraal besproken met de collega’s die kennis en expertise hebben over de onderwerpen. Uiteindelijk als er regels zijn opgesteld, zal dit worden teruggekoppeld. Er is vooralsnog geen tijdsindicatie wanneer dit zal zijn. In afbeelding 1 kunt u het proces van het opbouwen van het omgevingsplan zien. De dialoogbijeenkomsten vallen onder punt 2.
De volgende 3 onderwerpen zijn besproken tijdens de avond:
- Wijzigingsbevoegdheden voor toevoegen woningen: Bestemmingsplannen geven soms mogelijkheden om woningen toe te voegen via een wijzigingsbevoegdheid. Onder de Omgevingswet kan geen gebruik meer gemaakt worden van een wijzigingsbevoegdheid. Met de nieuwe Omgevingswet moeten wij kijken of we deze mogelijkheden nog steeds willen.
- De gemengde functies (wonen & bedrijvigheid): In de linten en buurtschappen wordt gewerkt en gewoond. Hoe kunnen deze verschillende activiteiten goed naast elkaar bestaan? Welke regels zijn hier voor nodig?
- Parkeren voor bezoekers: Hier gaat het over regels voor bijvoorbeeld loopafstanden voor bezoekers naar parkeerplekken, parkeren bezoekers verplichten op eigen terrein, parkeernorm verruimen, versoepelen of anders aanpakken.
Na het plenaire deel ging de groep verder in zeven losse groepen.
Ronde 1: Wijzigingsbevoegdheden voor toevoegen woningen
De sessie begon met een voorstelronde. Daarna werd het onderwerp besproken.
De deelnemers gaven aan dat er behoefte is aan eenheid in de bouwwerken. Wel werd er aangegeven dat er rekening gehouden moet worden met zichtlijnen en doorkijkmogelijkheden. Hoewel sommige deelnemers de zichtlijnen als achterhaald zien door de al bestaande bebouwing, vinden anderen dat deze behouden moeten blijven om het karakter van de linten en buurtschappen te behouden. Daarnaast kan bouwen op open percelen wel helpen bij het verminderen van de woningnood, dit moet dan passen binnen de lokale kenmerken. Hier is maatwerk voor nodig.
Tijdens de dialoog werd aangegeven dat de huidige verkorte procedure die bij een wijzigingsbevoegdheid horen, behouden moet blijven in het omgevingsplan. De manier hoe het geregeld moet worden in het omgevingsplan is niet aangegeven door de deelnemers, maar wel het belang dat het wordt geregeld in het omgevingsplan. Wel werd er aangegeven dat buren tegen een wijziging op het perceel kunnen zijn, ondanks dat er een wijzigingsbevoegdheid is.
Het dorpskarakter wordt gedefinieerd door laagbouw, gevarieerde architectuur, open doorzichten en groene verbindingen. Er wordt aangegeven dat dichte en grote wijken worden afgekeurd. Ook werd nogmaals het belang van de bouwstijl met het karakter van het lint benadrukt.
Wat tijdens de avond in bijna iedere groep ter sprake kwam, is verkeer en ontsluiting. Dit wordt gezien als zorgelijk. Er werd aangegeven dat hier met het bouwen van woningen ook naar gekeken moet worden.
Er werd aangegeven dat bestaande bedrijven mogen uitbreiden, maar dit moet niet zorgen voor een grote toename aan hinder. Deelnemers benadrukken dat bouwplannen maatwerk moeten zijn, waarbij het karakter en de bestaande omgeving goed in het achterhoofd moet worden gehouden.
Ronde 2: De gemengde functies (wonen & bedrijvigheid)
Bij de ontwikkeling van nieuwe bedrijven in het lint moet er goed gekeken worden per geval. Er werd aangegeven dat maatwerk moet worden toegepast om te bepalen of een nieuw bedrijf passend is in het gebied. Ook werd er aangegeven dat niet alle typen bedrijven passend zijn voor het gebied. Zo zijn zware industrie- en transportbedrijven niet geschikt voor deze omgeving. Dit werd in meerdere groepen benadrukt. Er werd aangegeven dat kleinschalige bedrijven wel goed samengaan met woningen en dat deze functiemenging belangrijk is voor het karakter van de linten.
Bij de bouw van nieuwe woningen rondom bestaande bedrijven moeten meer rekening gehouden worden met de al gevestigde bedrijven dan andersom. Ook werd aangegeven dat als er nieuwe bedrijven zich willen vestigen in het lint, dit geen overlast moet veroorzaken op de al bestaande bebouwing.
Het bouwen van woningen werd bij sommige deelnemers gezien als noodzakelijk. Wel moet er goed gekeken worden naar de kaders die worden gesteld aan nieuwe woningen. Deze woningen moeten namelijk wel passen binnen het lint. De bouwstijl dient aan te sluiten bij het karakter van het lint.
Ook wordt er gewezen op het belang van een goede openbaarvervoersverbinding. Dit zou het aantal verkeersbewegingen verminderen. Er werd aangegeven dat op dit moment veel stukken slecht te bereiken zijn.
Tot slot werd er aangegeven dat horeca, zolang het geen nachthoreca is, wordt gezien als een geschikte toevoeging aan de omgeving.
Ronde 3: Parkeren van bezoekers
Door de deelnemers werd aangegeven dat parkeren op veel plekken een probleem vormt. Met name de parkeerplekken langs drukke wegen die zorgen voor gevaarlijke situaties bij het in- en uitstappen en het zicht voor andere weggebruikers.
Een ondernemer gaf aan dat door het tekort aan parkeerplaatsen, mensen op het privéterrein van het bedrijf parkeren, wat ongewenst is.
Verder werd er gezegd dat het lint te smal is om extra parkeerplaatsen te bouwen. Een mogelijkheid kan zijn om een parkeerkoffer te realiseren waar een x aantal bezoekers kunnen parkeren, en dan een klein stukje moeten lopen naar de bestemming.
Bij nieuwe projecten is het belangrijk om duidelijk aan te geven hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn, deze moeten op eigen terrein worden gerealiseerd. Er werd aangegeven dat de parkeernorm bij deze projecten moet worden verhoogd, om de parkeerdruk te verminderen. Ook werd er in meerdere groepen aangegeven dat dat een goede OV-verbinding zou kunnen zorgen voor minder problemen.
De Noordeindseweg wordt specifiek genoemd als een locatie waar parkeren problematisch is. Ook bij station Rodenrijs is een tekort aan parkeerplekken, waardoor auto’s in de omliggende wijk worden geparkeerd. Het toevoegen van parkeerplaatsen bij het station zou de druk in de omgeving kunnen verlichten.
Aan de andere kant werd aangegeven dat op de Rodenrijseweg het parkeren aan de weg juist zorgt dat er langzamer wordt gereden. Dit wordt soms als positief gezien. Anderzijds reageerden deelnemers dat het ook het zicht verminderd en het daardoor kan zorgen voor mogelijk gevaarlijke situaties.
Plenaire afsluiting
Na afloop van de 3 rondes verzamelde iedereen weer in de Raadzaal voor een plenaire afsluiting. Hier is aangegeven wat het vervolg van de dialoogbijeenkomsten is. De resultaten van de bijeenkomst zal worden besproken en keuzes over de regels zullen worden keuzes gemaakt. Als de regels in voldoende mate af zijn, worden deze gedeeld doormiddel van komen wij bij u terug met een informatiebijeenkomst. Ten slotte werd gevraagd of de deelnemers een enquête wilden invullen. Dit kon zowel schriftelijk als online. U kunt de resultaten van de enquête terugvinden in de bijlage.