Verslag dialoogbijeenkomst Omgevingsplan 3 oktober 2024
Op donderdag 3 oktober 2024 vond er een dialoogbijeenkomst plaats over het omgevingsplan. Op deze pagina leest u het verslag van de bijeenkomst.
Publiekssamenavtting
Doel van de bijeenkomst
Ervaringen ophalen bij inwoners, ondernemers en bedrijven in Lansingerland, specifiek gevestigd in de linten en buurtschappen. Deze ervaringen worden meegenomen in het advies naar het bestuur over het vast te stellen omgevingsplan.
Wijzigingsbevoegdheid voor toevoegen woning
Tijdens de bijeenkomst werd duidelijk dat maatwerk van belang is in het gebied. Deelnemers gaven aan dat grootschalige nieuwbouw niet past in het gebied. Kleinschalige projecten passen hier wel, mits de gebouwen qua uiterlijk passen bij de gebouwen die al in het gebied staan. Renovatie van de leegstaande gebouwen in oorspronkelijke stijl en het behoud van groen zijn volgens de deelnemers cruciaal. Kleinschalige bedrijvigheid past binnen het gebied, grootschalige bedrijvigheid kan beter vestigen in andere gebieden. Tenslotte gaven deelnemers aan dat zij het fijn vinden om actief betrokken te worden bij nieuwbouwprojecten.
Gemengde functies (wonen bedrijvigheid)
Deelnemers gaven aan dat het opsplitsen van ongebruikte kassen een goed idee is. De gemengde functie in het gebied werd als positief ervaren. Deelnemers gaven aan niet veel hinder te ondervinden tussen het wonen en werken. De meeste hinder die wordt ondervonden, is door het gebrek aan parkeerplaatsen. De gemengde functie in het gebied wordt als essentieel gezien voor het karakter van de linten en buurtschappen. Ook werd aangegeven dat leegstaande panden gerenoveerd kunnen worden en getransformeerd naar woningen. Deze panden moeten wel het originele uiterlijk behouden. Verder werd er aangegeven dat een goede openbaarvervoersverbinding noodzakelijk is om de bereikbaarheid te verbeteren.
Parkeren van bezoekers
Over het parkeren van bezoekers werd aangegeven dat in de linten en buurtschappen auto’s in de berm parkeren. Dit leidt zowel tot langzamer rijdend verkeer, maar ook tot slechter zicht. Ook werd er aangegeven dat er niet genoeg wordt gehandhaafd op foutparkeren, terwijl dit volgens de deelnemers wel nodig is. Omdat de linten te smal zijn voor extra parkeerplekken, werden oplossingen zoals parkeerhavens en grotere parkeerplaatsen op afstand genoemd. Ook kwam tijdens de avond vaak terug dat het parkeren van metrogebruikers in omliggende wijken zorgt voor overlast. Verder werd ook gezegd dat ’s avonds parkeren lastig is. Ten slotte werd ook tijdens dit onderwerp benadrukt hoe belangrijk het is om een goede openbaarvervoersverbinding te hebben in de linten en buurtschappen.
Leeswijzer
In dit verslag worden de 3 onderwerpen samengevat die zijn behandeld op de avond. Punten die werden benoemd naast deze onderwerpen, zoals de verkeersoverlast en de bouw van windmolens, worden hier niet samengevat maar staan wel genoteerd. Het verslag is zorgvuldig opgesteld door alle notulen door te nemen, op te sommen en neer te zetten. Deze punten zijn op een beknopte manier opgeschreven. Tussen de verschillende groepen waren veel overeenkomsten en dezelfde punten kwamen naar boven tijdens de dialoog. Allereerst wordt de plenaire opening kort samengevat en vervolgens wordt per onderwerp aangegeven welke belangrijke punten terugkwamen tijdens de dialoog.
Aanwezig
- 32 deelnemers
- 3 ambtelijke gespreksleiders
- 3 ambtelijke notulisten
Plenaire opening
De avond begon in de raadzaal met een openingswoord door de projectleider van het omgevingsplan.
De projectleider van het omgevingsplan gaf ook een korte toelichting over de inhoud van de avond. De avond richtte zich specifiek op Bouwsteen 2 – linten en buurtschappen. Dit gebied beslaat maar een deel van het grondgebied van Lansingerland. Per bouwsteen wordt het omgevingsplan opgebouwd. De transitiefase loopt tot 2032. Ook werd het doel van de avond aangegeven. Door met elkaar de voor- en nadelen te bespreken van de onderwerpen kunnen wij het college en de gemeenteraad op een juiste manier adviseren. De uitkomsten van de avond worden integraal besproken met de collega’s die kennis en expertise hebben over de onderwerpen. Uiteindelijk als er regels zijn opgesteld, zal dit worden teruggekoppeld. Er is vooralsnog geen tijdsindicatie wanneer dit zal zijn. In afbeelding 1 kunt u het proces van het opbouwen van het omgevingsplan zien. De dialoogbijeenkomsten vallen onder punt 2.
De volgende 3 onderwerpen zijn besproken tijdens de avond:
- Wijzigingsbevoegdheden voor toevoegen woningen: Bestemmingsplannen geven soms mogelijkheden om woningen toe te voegen via een wijzigingsbevoegdheid. Onder de Omgevingswet kan geen gebruik meer gemaakt worden van een wijzigingsbevoegdheid. Met de nieuwe Omgevingswet moeten wij kijken of we deze mogelijkheden nog steeds willen.
- De gemengde functies (wonen & bedrijvigheid): In de linten en buurtschappen wordt gewerkt en gewoond. Hoe kunnen deze verschillende activiteiten goed naast elkaar bestaan? Welke regels zijn hier voor nodig?
- Parkeren voor bezoekers: Hier gaat het over regels voor bijvoorbeeld loopafstanden voor bezoekers naar parkeerplekken, parkeren bezoekers verplichten op eigen terrein, parkeernorm verruimen, versoepelen of anders aanpakken.
Na het plenaire deel ging de groep verder in 4 losse groepen.
Ronde 1: Wijzigingsbevoegdheden voor toevoegen woningen
De sessie begon met een voorstelronde. Daarna werd het onderwerp besproken.
Door de deelnemers werd aangegeven dat maatwerk van belang is bij het bepalen of woningen en/of bedrijven geschikt zijn in bepaalde gebieden. Grootschalige nieuwbouwprojecten worden niet als passend gezien in het gebied. Kleinschalige nieuwbouw moet qua bouwstijl passen binnen de bestaande lintbebouwing (denk aan laagbouw, bouwvolume en bouwhoogte). Er werd aangegeven dat leegstaande/vervallen gebouwen gerenoveerd of herbouwd zouden moeten worden in de oorspronkelijke stijl.
Deelnemers gaven aan dat het behoud van groen cruciaal is voor het gebied. Er moet volgens hen worden voorkomen dat open ruimten volledig worden volgebouwd. Ook werd er aangegeven dat het belangrijk is om de bestaande sfeer en cultuur te behouden. Regels moeten dit volgens deelnemers daarop zien.
Ook gaven de deelnemers aan dat het wonen en werken in de linten passend is bij het karakter van het gebied en deze kleinschalige bedrijvigheid naast woningen moet worden gestimuleerd.
Anderzijds gaven deelnemers aan dat grootschalige bedrijven die meer overlast veroorzaken, niet passend zijn in het lint.
Een ander punt dat werd aangegeven is participatie bij nieuwbouwprojecten. Deelnemers gaven aan dat de omgeving actief betrokken moet worden bij het maken van plannen, zodat er rekening gehouden kan worden met de wensen en behoeften van inwoners.
Deelnemers geven aan dat het belangrijk is om ongebruikte stukken grond een nieuwe bestemming te geven.
Ronde 2: De gemengde functies (wonen & bedrijvigheid)
Tijdens de avond werd er door de deelnemers aangegeven dat zij het opsplitsen van ongebruikte kassen om vervolgens voor andere functies te gebruiken een goed idee vinden. Het behouden van de flexibiliteit in het gebied is belangrijk. Er werd aangegeven dat er weinig hinder wordt gevonden van de gemengde functies in de linten en buurtschappen. Het behouden van deze mix wordt door deelnemers gezien als essentieel om het karakter van de linten en buurtschappen te behouden.
De charme van de lintbebouwing word gewaardeerd door de deelnemers. Om de linten en buurtschappen te ontwikkelen zonder het unieke karakter te verliezen, wordt door deelnemers voorgesteld om de bestaande bedrijfs- en kantoorpanden om te vormen (bijvoorbeeld tot woningen) in plaats van alles te slopen. Op deze manier kunnen de karakteristieke panden worden behouden en wordt alleen de functie van de gebouwen aangepast.
Wel werd er aangegeven dat een betere openbaarvervoersvoorziening noodzakelijk is om de bereikbaarheid van het gebied te verbeteren. Door het wegvallen van de buslijnen, is het autoverkeer toegenomen.
Ronde 3: Parkeren van bezoekers
Deelnemers geven aan dat auto’s in de berm worden geparkeerd in het lint. Dit zorgt ervoor dat er langzamer wordt gereden op de weg, wat positief is. Echter zorgt het er ook voor dat het zicht verslechterd. Ook werd aangegeven dat foutparkeren niet wordt gehandhaafd en dat dit wel zou moeten.
Er werd ook aangegeven dat de stukken in het gebied (en vooral in de linten) te smal zijn om extra parkeerplekken te realiseren. Als eventuele oplossingen werden benoemd: parkeerhavens met ongeveer 6 parkeerplaatsen op een wat grotere afstand, een grote parkeerplaats in het weiland op grotere loopafstand.
Rondom station Rodenrijs wordt parkeren als lastig ervaren. Metrogebruikers parkeren hun auto in de wijken/gebieden rondom het station en dit zorgt voor overlast. Ook wordt ’s avonds, wanneer iedereen thuis is, parkeren als lastig ervaren.
Ook werd tijdens deze dialoog het belang van een goede ov-verbinding aangegeven.
Plenaire afsluiting
Na afloop van de 3 rondes verzamelde iedereen weer in de Raadzaal voor een plenaire afsluiting. Hier is aangegeven wat het vervolg van de dialoogbijeenkomsten is. De resultaten van de bijeenkomst zal worden besproken en keuzes over de regels zullen worden keuzes gemaakt. Als de regels in voldoende mate af zijn, worden deze gedeeld doormiddel van komen wij bij u terug met een informatiebijeenkomst. Ten slotte werd gevraagd of de deelnemers een enquête wilden invullen. Dit kon zowel schriftelijk als online. U kunt de resultaten van de enquête terugvinden in de bijlage.