Verslag inloopavond herinrichting Vaandragerdreef 26 juni 2024

Het gebied rondom de Vaandragerdreef wordt opnieuw ingericht. De direct omwonenden zijn uitgenodigd voor een eerste informatiebijeenkomst op woensdag 26 juni 2024 in de Expo A16 Rotterdam, Eekhoornplaats, Bergschenhoek.

35 adressen aan de Rottekade zijn aangeschreven. 19 omwonenden zijn aanwezig op deze avond. Aanwezigen namens de gemeente zijn de projectleider, omgevingsmanager, strategisch adviseur mobiliteit en de projectmedewerker.

Inleiding inloopavond

De projectleider heet iedereen van harte welkom en stelt de externe onafhankelijke gespreksleider voor. De avond start met een korte kennismaking met de omwonenden, waarin iedereen zich voorstelt en vertelt sinds wanneer en op welk adres hij of zij woont. De projectleider geeft een toelichting op de aanleiding en achtergrond van het project.

Geïnventariseerde punten

De externe onafhankelijke gespreksleider maakt een rondje onder de aanwezige omwonenden om te inventariseren wat belangrijk is voor hen. Staatsbosbeheer en de Fietsersbond zijn ook aanwezig. Rotta en het Waterschap konden helaas niet aanwezig zijn maar worden wel geïnformeerd over de uitkomsten van deze avond en de vervolgstappen.

  • Een aanwezige licht toe dat de enige juiste naam van de brug de ‘Varenbrug’ is. Dat de brug richting het einde van zijn levensduur gaat, was niet bij iedereen al bekend.
    • Opmerking over dit punt: Vanaf dit moment wordt alleen maar aan de brug gerefereerd met de naam Varenburg.
  • De brug over de boezem veilig maken. Er komen veel verkeersstromen samen en maken gebruik van de brug. De omwonenden geven aan dat de huidige brug te smal is voor passerend verkeer (auto’s, fietsers, etc.) in combinatie met de steile helling vanaf de Rottebandreef richting de Rottekade. Men is benieuwd hoe de fietsroute komt. Komt er een aparte wandelbrug en een aparte rijbaan voor de fiets/auto? Blijft het andere fietspad gewoon liggen? Daar is onduidelijkheid over en lijkt niet veilig.
    • Opmerking over dit punt: Goed dat dit geluid ons bereikt heeft. We gaan na hoe we hiermee om kunnen gaan binnen dit project.
  • Vanuit de zaal wordt gesteld: hoe het hier nu in de omgeving van de Vaandragerdreef aan toe gaat, daar hebben jullie geen idee van. Kom een paar dagen hier ter plekke kijken. 
    • Opmerking over dit punt: Wij zijn allemaal goed bekend met de locatie en hebben de omwonenden nodig om de ervaringen met de dagelijkse situatie beter te begrijpen.
  • Het snelfietspad had op een andere plek moeten komen. Nu is het een steile helling en mede daardoor een lastige plek. Staatsbosbeheer licht toe dat er over is gesproken dat het fietspad over het nieuwe tunneldak zou komen maar dat heeft het niet gehaald.
    • Opmerking over dit punt: Dit is inderdaad een gepasseerd station.
  • Dat er veel verlichting op het fietspad gaat komen, is een grote angst. Het is wenselijk om de verlichting in elk geval van de huizen af te plaatsen. Er wordt opgemerkt te leren van de gemeente Arnhem. In het buitengebied van Arnhem straalt de verlichting groen uit.
    • Opmerking over dit punt: Verlichting die geplaatst gaat worden, moet passend zijn in de omgeving. Dit wordt uitgewerkt in verlichtingsberekeningen en een verlichtingsplan. Specialisten worden ingeschakeld om over de openbare verlichting, passend in de omgeving, te adviseren.
  • Maak het voor de wielrenners onaantrekkelijk om de Rottekade te nemen.
    • Opmerking over dit punt: Maatregelen om wielrenners te weren van de Rottekade of Vaandragerdreef zijn geen doelstelling van dit project. De kruisingen moeten veilig worden ingericht voor alle verkeersdeelnemers. Een passende rijsnelheid op de kruising Rottekade/Vaandragerdreef is wel geboden. Dat geldt ook voor wielrenners. Het gaat ons om de verkeersveiligheid, niet om het expliciet weren van wielrenners op de Rottekade. Snelheidsbeperkende maatregelen om de kruising(en) veiliger te maken hebben onze aandacht. Er is via het Recreatieschap Rottemeren aandacht voor de WielerRotte.
  • Niet nog meer ruimte om jongeren te laten hangen. Geen overlast faciliteren.
    • Opmerking over dit punt: Dit signaal hebben wij vaker gehoord. Ook horen we de wens om een speeltuin te realiseren. Speeltuinen vallen niet binnen de scope van onze opdracht en we zullen met de ontwerper zo goed mogelijk aan alle wensen tegemoet proberen te komen.
  • Parkeerterrein: Groenvoorziening langs de Vaandragerdreef aanpakken. Dit wordt nu veel als opslagterrein gebruikt. Het parkeren moet gestructureerd worden. Het is belangrijk dat dit goed en mooi ingericht wordt. Hopelijk meer groen en weinig parkeren en niet veel asfalt aan de linkerkant. Dit is formeel een vrachtwagenparkeerplaats en de bordjes staan er nog steeds. Ivar vraagt welke vrachtwagens daar staan. Zijn dat steeds dezelfde? Ivar houdt contact met een omwonende om contactgegevens van de eigenaren te achterhalen om hen ook te informeren over de herinrichting. 
    • Opmerking over dit punt: Wij gaan na in hoeverre het vrachtwagenparkeren noodzakelijk en gewenst is op deze plek. Eventuele verplaatsing of verwijdering behoort tot de mogelijkheden.
  • Behoefte aan verkeersdrempels aan beide zijden van de hoek Rottekade – Vaandragerdreef om de snelheid eruit te halen voor iedereen.
    • Opmerking over dit punt: De kruisingen moeten veilig worden ingericht voor alle verkeersdeelnemers. Een passende rijsnelheid op de kruising Rottekade/Vaandragerdreef is wel geboden. In het ontwerp wordt hier een maatregel voor ontworpen.
  • Kruising met snelfietspad – Rottebandreef: van belang dat dit nu goed aanpakt wordt. Gescheiden verkeersstromen zijn wenselijk. De Fietsersbond is kritisch hoe de kruising eruit moet komen te zien. Goede gladheidsbestrijding is hier ook heel belangrijk.
    • Opmerking over dit punt: De veiligheid van kruisingen vinden wij erg belangrijk. Duidelijkheid, overzichtelijkheid en zichtlijnen spelen hierin een grote rol. De verkeerskundigen en ontwerpers zullen dit zeker meenemen in het ontwerp. Uitgezocht wordt of de Vaandragerdreef en de fietspaden in het bos in de reguliere strooiroutes zitten. Zo niet, dan wordt uitgezocht of dit wel tot de mogelijkheden behoort.
  • Zijn er verkeerstellingen geweest?
    • Opmerking over dit punt: Verkeerstellingen voor het autoverkeer worden jaarlijks uitgevoerd in de maand september/oktober/november. In 2023 is ook een meetlus neergelegd in de Vaandragerdreef. Deze lus meet niet het aantal fietsers.
  • Staatsbosbeheer geeft aan dat de prullenbakken op het terrein van de Vaandragerdreef worden weggehaald. Deze zijn nu opgeslagen langs de Vaandragerdreef en komen uit het Lage Bergse Bos vanwege de werkzaamheden aan de kwaliteitsimpuls.
  • Brug vanaf Rottebandreef naar Vaandragerdreef is vreselijk steil. Mensen komen heel snel aan en moeten omhoog lopen.
    • Opmerking over dit punt: In principe valt de boezembrug buiten de scope van het project. Maar we gaan na in hoeverre de brug in het project meegenomen kan worden.
  • Geen vertrouwen in de gemeente. Het aan te pakken stuk moet landelijk blijven. We willen geen verlichting en strakke lijnen etc. 
    • Opmerking over dit punt: Wij werken vanuit een open en transparant proces en proberen met een onafhankelijk procesbegeleider en een onafhankelijk ontwerper een betrouwbaar en open proces op te zetten met helderheid over afwegingen. Dat er veranderingen in de omgeving plaatsvinden is altijd spannend en soms vervelend. Toch denken wij met onze aanpak recht te kunnen doen aan grootste gemene delers over parkeergelegenheid, ruimte voor natuur, landelijk karakter etc.
  • Is de Bewonersorganisatie Rotte (BOR) betrokken? Nog niet, contactgegevens worden uitgewisseld. 
    • Opmerking over dit punt: Zij zijn inmiddels benaderd en geïnformeerd.
  • Wat is de toekomstvisie van de gemeente op dit stuk. Staatsbosbeheer/Recreatieschap Rottemeren geeft aan dat er een visie is over het totale gebied.
    • Opmerking over dit punt: De toekomstvisie is opgenomen in een eerdere studie ‘Kwaliteitsimpuls Lage Bergse bos’. De werkzaamheden aan de Vaandragerdreef sluiten aan op de ‘Kwaliteitsimpuls Lage Bergse Bos’. De overzichtelijkheid van de kruisingen van wegen is deels al uitgevoerd door de kap van bomen door Staatsbosbeheer.
  • Neemt de gemeenteraad hier nog een besluit over of is dit al gebeurd?
    • Opmerking over dit punt: De Raad heeft geld beschikbaar gesteld voor dit tracé. Over de invulling van het geld gaat het College. En daar is nog geen besluit over. In het maken van het ontwerp zijn nog een aantal keuzes en daar gaan we met elkaar over in gesprek. Als er aanvullend budget nodig is, wordt dit wel voorgelegd aan de gemeenteraad.
  • We kunnen de komst van het fietspad ook van een positieve kant bekijken dat we niet meer overal ver vanaf zitten. We hebben met deze tijd te maken dat het nu eenmaal drukker wordt. En we waren vroeger ook jong.
  • Het is fijn dat we nu het eerlijke verhaal horen. Dat waardeer ik erg.
    • Opmerking over dit punt: Dit houden we graag zo. Het projectteam heeft randvoorwaarden die vastliggen en waarbinnen wij samen met u kijken hoe we de Vaandragerdreef en omgeving het beste kunnen aanpassen.
  • Fietsersbond doet de suggestie van het fietspad op de Zilvergracht in Berkel. Daar ligt het fietspad direct aan de huizen en op het fietspad is van alles aangebracht om alert te maken. Dat werkt.
    • Opmerking over dit punt: Deze suggestie zullen we zeker overwegen. Op de Rottekade zijn dergelijke markeringen ook aangebracht aan de kant van de woningen. Hier staan veel geparkeerde auto’s waardoor de tekst en symbolen op de weg niet leesbaar zijn voor de gebruikers van de Rottekade.
  • De projectleider geeft een toelichting op het toekomstige proces. We streven naar een tweede bijeenkomst in september/oktober met een eerste ontwerp(sessie).
    • Opmerking over dit punt: Naar aanleiding van de inbreng van de omwonenden gaan we met een ontwerper eind augustus (na de schoolvakantie) ter plekke polsen hoe de situatie is, zodat hij/zij goed beslagen ten ijs komt op de eerste ontwerpsessie.